Deze week luidt de Brabantse VVT de noodklok vanwege een ‘onverantwoord’ hoog aantal zzp’ers. Vaste medewerkers vertrekken om zzp’er te worden en tegelijkertijd stijgen de tarieven voor zelfstandigen. De zorginstellingen vragen om maatregelen uit Den Haag en doen een moreel appel op de zelfstandige zorgprofessionals om de zorg betaalbaar te houden (bron: Skipr.nl). Bij De ZorgSpecialist is alles anders, dan anders. Zo hebben we ook een andere kijk op ZZP: Zorg, Zeker & Plezier.  Hoe kun je met goed werkgeverschap uitstroom voorkomen en zelfstandigen aanmoedigen om te kiezen voor een vast dienstverband? Uit onderzoek blijkt dat de behoefte aan eigen regie, vrijheid en flexibiliteit de belangrijkste argumenten zijn om als zelfstandige aan de slag te gaan in de zorg. Daarnaast verwachten zorgprofessionals door minder regelgeving en bureaucratie een betere zorg te kunnen verlenen waarbij er meer aandacht is voor de cliënt.  

Daar tegenover staan verschillende nadelen voor de zzp’er: administratieve rompslomp, geen onderdeel vormen van een team, geen pensioensopbouw, zelf alle verantwoordelijkheid hebben en lastiger om kennis en vaardigheden op peil te houden. Wat te denken van een arbeidsongeschiktheidsverzekering? Sluit je deze als ZZP’er wel of niet af? Het is geen goedkope verzekering, maar wat als je uitglijdt als het glad is en je jouw werk niet meer kunt uitvoeren?  

De vraag is nu, wat doe je met deze ‘kennis’ als zorgorganisatie? Vanuit De ZorgSpecialist proberen we de flexibilisering te begrijpen en hiernaar te handelen. We benaderen de term ‘ZZP’ vanuit een andere invalshoek.  Hoe ‘zorg’ je goed voor je medewerkers, zodat zij met plezier naar hun werk gaan?
Mischa van Os, HR-manager:

“Bij De ZorgSpecialist bieden we veel verschillende vormen van zorg. Bij ons kun je aan de slag in de Verpleging en Verzorging Thuis, in Kleinschalig Wonen, BeterThuiZ, in de hospices en de Palliatieve Thuiszorg. Vindt iemand het leuk om deze verschillende vormen van zorg te combineren? Geen probleem. Op deze manier willen we het werk voor onze medewerkers afwisselender en flexibeler maken. We willen hen meer regie geven, omdat wij erin geloven dat de juiste baan energie en plezier geeft.  

We blijven steeds innoveren en zoeken naar de beste oplossingen. Zo kunnen onze medewerkers in de wijk zich vanaf januari 2023 via een online portal inschrijven op openstaande diensten. De flexibiliteit en de ‘eigen regie’ zie je ook terug in onze werving, waarbij geïnteresseerden zelf hun droombaan kunnen samenstellen. Zij geven aan hoeveel uren ze willen werken, in welke regio en in welke vorm van zorg. Samen kijken we naar een combinatie die werkt.” 
Esther Vink, directie van De ZorgSpecialist, vult aan: “Wat wij belangrijk vinden, is het familiegevoel. We staan bekend om onze persoonlijke benadering en de korte lijnen. Hierdoor hebben we oog voor iemands talent en moedigen we initiatieven en groei aan. Op deze manier proberen we goed te ‘zorgen’ voor onze medewerkers. Wij kiezen er bewust voor om, zolang het kan, geen zzp’ers in te zetten. Wij willen niet dat hun hogere tarieven en ‘eisen’ wat betreft het rooster ten koste gaan van onze vaste medewerkers.” 
Als verzorgende of verpleegkundige kun je momenteel overal aan de slag. De banen liggen voor het oprapen. Toch ben je als zzp’er kwetsbaar. Je bent geen onderdeel van een sociaal vangnet. Je draagt zelf alle verantwoordelijkheid en het is lastiger om je kennis en vaardigheden op peil te houden. Laten we niet vergeten, het draait tenslotte om de gezondheid van mensen. Esther Vink legt uit: “Als zorgprofessional wil je ‘zeker’ zijn van jezelf. Je wilt de juiste kennis hebben om op de juiste manier te handelen. Met informatieve bijeenkomsten, workshops, scholingen en E-learnings houden we de kennis van onze medewerkers op peil. Hoe ga je om met dementie? Hoe kun je het beste zwachtelen? Hoe kook je voor oudere mensen met dementie die ‘last’ hebben van smaak- en reukverlies? Als je weet wat je doet, lever je de beste zorg.” 

Bij De ZorgSpecialist is er veel aandacht voor het LeefPlezier van de cliënten. Dit zie je bijvoorbeeld terug bij de LeefPlezierDiensten bij het Kleinschalig Wonen of de aandacht voor welzijn bij BeterThuiZ.

Viony Elling, coördinator BeterThuiz:

“Meer tijd voor een cliënt. Tijd voor een wandeling, een bezoek aan Artis of zelfs aan de tatoeageshop. Waarom niet? Dit geeft niet alleen de cliënt veel LeefPlezier. De ruimte en tijd om écht aandacht te geven aan een cliënt, maakt het werk voor de zorgprofessional ook aantrekkelijker.” 
Om medewerkers meer inspraak en zeggenschap te geven, staat er met regelmaat een BBB (Borrel, Bite & Beleid) bijeenkomst op het programma. Daarnaast zijn er jaarlijks de Kerstborrel en de Grachtenloop in Haarlem. Met verschillende uitjes ontmoeten medewerkers elkaar en maken ze plezier.  

Dit ‘plezier’ geldt niet alleen voor de bestaande medewerkers. Mischa: “Ook van de eerste kennismaking maken we graag een feestje. Onder het genot van een borrel of een high tea ontmoeten we nieuwe medewerkers. Geïnteresseerden leren direct hun nieuwe collega’s kennen en kunnen hen de hemd van het lijf vragen. Het is een fijne manier om elkaar te ontmoeten.” Met ‘Zorg, Zeker & Plezier’ kijken we op een andere manier naar de term ‘ZZP’. Esther Vink: “We streven ernaar om het werkplezier van onze medewerkers te verhogen, zodat ze bij onze ‘familie’ blijven en we samen veel successen kunnen vieren.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rondleiding voor Logeerzorg

U kunt uw gegevens in onderstaand formulier invullen. Dan bellen wij u z.s.m. terug. 

Vraag over Logeerzorg

U kunt uw vraag via onderstaand formulier stellen. Wij nemen z.s.m. contact met u op. 

Belafspraak over Logeerzorg

U kunt uw gegevens in onderstaand formulier invullen. Dan bellen wij u z.s.m. terug. 

Meld je aan voor De ZorgSpecialist Grachtenloop!

Heb je een vraag?

Wil je meer weten over werken bij De ZorgSpecialist? Of heb je een vraag over één van onze vacatures? Laat je gegevens achter in onderstaand formulier, dan bellen wij je z.s.m. terug. Je mag ons natuurlijk ook altijd zelf bellen: (023) 5100 200!

Rondleiding Odensehuis

U kunt uw gegevens in onderstaand formulier invullen. Dan bellen wij u z.s.m. terug. 

Belafspraak Odensehuis

U kunt uw gegevens in onderstaand formulier invullen. Dan bellen wij u z.s.m. terug. 

Vraag over Odensehuis

U kunt uw vraag via onderstaand formulier stellen. Wij nemen z.s.m. contact met u op. 

Rondleiding voor Kleinschalig Wonen

U kunt uw gegevens in onderstaand formulier invullen. Dan bellen wij u z.s.m. terug. 

Belafspraak over Kleinschalig Wonen

U kunt uw gegevens in onderstaand formulier invullen. Dan bellen wij u z.s.m. terug. 

Vraag over Kleinschalig Wonen

U kunt uw vraag via onderstaand formulier stellen. Wij nemen z.s.m. contact met u op. 

VPT aanvraag BeterThuiZ

U kunt uw gegevens in onderstaand formulier invullen. Dan bellen wij u z.s.m. terug.

Belafspraak BeterThuiZ

U kunt uw gegevens in onderstaand formulier invullen. Dan bellen wij u z.s.m. terug.

Vraag over BeterThuiZ

U kunt uw vraag via onderstaand formulier stellen. Wij nemen z.s.m. contact met u op.